همنسلهای «علی شادمان» در چه حالند؟؛ از اشکان اشتیاق تا ترلان پروانه
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۸۷۳۷
بعضی از بازیگران جوانی که این روزها شاهد نقش آفرینی آنها در فیلم یا سریالها هستیم، از دوران کودکی پا به عرصه بازیگری گذاشته و تا امروز حضور فعالی در این عرصه داشتهاند.
به گزارش خراسان، علی شادمان، مهدی قربانی، ترلان پروانه، اشکان اشتیاق و ارسلان قاسمی چهرههایی هستند که کودکی آنها را با فیلم و سریالهای مختلفی به یاد داریـم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم «مـیـم مثل مـــــادر» سـاخـتـه مـانـدگـار رسـول مــــلاقلیپــــور واســطــه معرفی علی شادمان به دنیای بازیگری بـود. شادمان در ۱۰ سـالـگـی در این فیلم نقش کودکی را بازی کرد که دچار مشکلات تنفسی بود. معصومیت چهره و بازی خوب این بازیگر در چنین نقش سختی، او را در مرکز توجه همگان قرار داد. او پس از این فیلم در آثار سینمایی دیده شد و سال ۸۷ در سریال «سرزمین کهن» اثـر کمال تبریزی ایفای نقش کرد. پخش این مجموعه به عنوان اولـیـن سـریـال ایــن بازیگر در ۱۷ سالگی میتوانست موفقیت تازهای را در کارنامه او رقم بزند، اما این سریال توقیف شد. شادمان پس از این مجموعه با بازی در «کیمیا» و «دیوار به دیوار» حضورش را در تلویزیون ادامه داد. این بازیگر در سالهای اخیر از تلویزیون فاصله گرفته و در سینما و نمایش خانگی مشغول کار است. او پس از همکاری موفق با محمد کارت در «شنای پـروانـه» در اولین سریال کارت «یاغی»، نقش جوانی عاشقپیشه و جنوب شهری را تجربه کرده است. با توجه به عملکرد او در قسمت اول احتمالا پس از «میخواهم زنده بمانم» بار دیگر در شبکه نمایش خانگی شاهد یکی از بازیهای خوب او خواهیم بود. مسیری که شادمان در سینما و تلویزیون طی کرده نشان میدهد میتوان به عنوان یکی از امیدهای آینده سینمای ایران روی او حساب کرد.
ترلان پروانهیکی از بازیگرانی کــــه در دوران کــودکــی حضور پررنگی در فیلم و سریالها داشت، تــــــرلان پـــروانـــه است. او زمانی که حدودا هشت ساله بود با مجموعههایی مانند «خوش غیرت»، «جایزه بزرگ» و «شبی از شبها» در تلویزیون دیده شد و در فیلمهای سینمایی نیز نقش کودک قصه را بازی میکرد. پروانه در این آثار نقش مهم و ویژهای نداشت و جزو نقشهای اصلی یا مکمل نبود. او در سنین نوجوانی توانست با سریال «تا ثریا» و فیلم «آهوی پیشونی سفید» و تقریبا از ۱۷ سالگی به بعد در فیلمهایی مانند «فـراری»، «آهوی پیشونی سفید ۲ و ۳»، «مصائب شیرین ۲»، «رویای سهراب»، «گربه سیاه» و «علفزار» نقشهای پررنگتر و مهمتری را ایفا کند. این بازیگر پُرکار با شرکت و بازی در مسابقات و سریالها، در مدیوم نمایش خانگی هم حضور داشـــتـــه. تــــرلان پـــروانـــه بــا وجــــود کـارنـامـه طـولانیاش هنوز نتوانسته بازیگر چندان موفقی در سینما و تلویزیون باشد.
اشکان اشتیاقاشکان اشتیاق در سنین نوجوانی کــــار خــــود را با تــلــویــزیــون آغــاز کـرد و به واسطه آثـــــــاری مــانــنــد «سـیـب خـنـده»، «دنیای شیرین» و «زیر آسمان شهر» شناخته شد. این بازیگر که با مجموعههای کمدی به چهره مشهوری تبدیل شده بود، مسیر خـود را همچنان در سنین جوانی با سریالهای کمدی ادامه داد و معمولا نقش پسر جوان خانواده را برعهده داشت. «سه در چهار»، «سـه دونـگ سه دونــگ»، «نقطه سر خـط»، «دردسـرهـای عظیم»، «زوج یا فرد»، «آخر خط» و «بوتیمار» از سریالهای کارنامه او هستند. این بازیگر فیلم مهمی در کارنامه سینمایی کوتاهش ندارد و بیشتر به عنوان بازیگر تلویزیون شناخته میشود.
ارسلان قاسمیارســلان قاسمی نــیــز مـوقـعـیـتـی تــقــریــبــا مـشـابـه تــــــرلان پـــروانـــه دارد. او در سنین تـــقـــریـــبـــا ۹،۸ سالگی در سریال «در چشم بــاد» و «یوسف پیامبر» بازی کرد و به واسطه ظاهرش مورد توجه قرار گرفت. این بازیگر در سن نوجوانی با سریال «فاصلهها»، «تا ثریا» و «هوش سیاه» فعالیتاش را در تلویزیون ادامه داد و نقش سخت و پیچیدهای را برعهده نداشت. او در جوانی نیز با مجموعههایی مانند «تعطیلات رویایی»، «از یادها رفته»، «یاور» و «دردسرهای شیرین» در قاب تلویزیون دیده شد. ارسلان قاسمی در فیلمهای سینمایی هـم بـــازی کـــرده، اما انـتـخـابهـای او فیلمهایی نـبـودهانـد که دســتــاوردهــای مهمی را نصیب او کنند، بنابراین نمیتوان این بازیگر نسبتا پُرکار را جــزو چـهـرههـای مـوفـق امـــروز در سینما و تلویزیون دانست.
مهدی قربانیمهدی قربانی نیز مــــانــــنــــد عــلــی شــــادمــــان ایـــن شانس را داشت که با فیلم مهمی وارد سینما شود. او ســـال ۹۴ در اولـــیـــن تـجـربـه بازیگری جلوی دوربین، در فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی ایفای نقش کرد و با ستارههایی مانند پیمان معادی و نوید محمدزاده همبازی شد. او در ۱۳ سالگی به خوبی از پس ایفای نقش خود در این فیلم برآمد و پس از آن به یکی از انتخابهای کـارگـردانـان سینما بـرای شخصیتهای نوجوان تبدیل شد. قربانی پس از فیلم روستایی در «بیست و یک روز بعد» ساخته محمدرضا خردمندان نقش اصلی را بازی کرد. هرچند که این بازیگر کارنامه بلندبالایی ندارد، اما موفق شده با حضور در «تنگه ابوقریب»، «غلامرضا تختی» و «روز صفر» کارنامه قابل دفاعی داشته باشد، با این حال نمیتوان جایگاه او و کیفیت بازیاش را با علی شادمان یکی دانست. مهدی قربانی آخرین بار با سریال پرمخاطب «خاتون» حضور موفقی در شبکه نمایش خانگی داشــت، امـا بـازی او در این مجموعه جزو بازیهای خوبش نیست.
منبع: فرارو
کلیدواژه: علی شادمان اشکان اشتیاق نمایش خانگی مهدی قربانی علی شادمان هایی مانند سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۸۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آنها بپردازد به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، پرداختن به کسوت و جایگاه معلم در آثار سینمایی و تلویزیونی طی چند دهه اخیر در کشورمان فراز و فرودهای زیادی داشته، اما واقعیت این است که هر چقدر تلویزیون در این مسیر با تولید آثار متنوع عملکرد بهتری دارد، سینما کمتر اثر شاخصی با محوریت شخصیت معلمان داشته و صرفاً در برخی تولیداتش به عنوان یک کاراکتر پیشبرنده قصه و درام خودنمایی کرده است.
روز معلم برای خیلیها مترادف با خاطرات نوستالژیک دوران مدرسه است. آثاری در سینما و تلویزیون پخش شده که کسوت معلمی را به اشکال مختلف نمایش دادند و ثبت کردند. از همین ابتدا باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سینمای کشورمان برای گرامیداشت مقام معلم، اثر درخوری تولید نکرده است. البته در خصوص این کمکاری در سینما برخی معتقدند نفس غیرقابل پیشبینی بودن زمان اکران فیلمها کمتر این اجازه را میدهد که در این رابطه اثری شکل بگیرد. اگرچه این جمله بیشتر بهانه است تا استدلال، ولی مسئولیتپذیری تلویزیون در این زمینه بیشتر از سینما بوده و گواه آن هم تولید سریالهای متعددی است که به برخی از شاخصهای آن اشاره میکنیم.
معلمان در سریالهای نوستالژیک
سریال «دبیرستان خضراء» ساخته اکبر خواجویی، محصول سال 1374 از جمله آثار تلویزیونی است که با محور قرار دادن رابطه معلمان با دانشآموزان برای بسیاری از مخاطبان خاطرهسازی کرده است. هسته اصلی این سریال مدرسه دخترانهای بود که با پی گرفتن دغدغهها و مشکلات دانشآموزان دختر نوجوان سعی داشت مشکلات این گروه سنی را به تصویر بکشد. با این حال محوریت خاص قصه روی شخصیت شکیبه با بازی «آزیتا حاجیان» متمرکز است که سعی میکند ضمن برطرف کردن دغدغههای خاص این قشر از جامعه دانشآموزی با انجام فعالیتهای مثبت و ثمربخش خود چهرهای مناسب برای مخاطب به نمایش بگذارد.
سریال «قصههای مجید» به کارگردانی مرحوم کیومرث پوراحمد، محصول سال 1369 تلویزیون نیز یکی از خاطرهانگیزترین سریالهاست که براساس کتابی با همین نام (قصههای مجید) از هوشنگ مرادیکرمانی ساخته شد. «قصههای مجید» روایتگر لحظههای کودکی یک نوجوان به نام مجید است که با مادربزرگش (بیبی) تنها در یک خانه قدیمی زندگی میکند. این سریال که در دهه 70 از تلویزیون پخش شد و همچنان هم از شبکههای مختلف سیما از جمله آی فیلم در حال بازپخش مجدد است در بخشهای زیادی به اتفاقات و موضوعاتی میپردازد که برای شخصیت مجید در مدرسه رخ میدهد یا ریشه دارد که انصافاً بخشهای خاطرهانگیزی از سریال به نحوه تعامل و شیوه برخورد مسئولان مدرسه اعم از مدیر، ناظم و معلمان با دانشآموزان میپردازد. این سریال آنقدر مورد توجه مخاطبان و مدیران تلویزیون قرار گرفت که چهار ماجرای آن به چهار فیلم سینمایی تبدیل شد و روی آنتن شبکههای مختلف سیما رفت.
سریال «بچههای مدرسه همت» به کارگردانی رضا میرکریمی، محصول سال 1376 تلویزیون هم یکی دیگر از این آثار است که محتوای آن درباره تعدادی دانشآموز است که در مدرسه شبانهروزی «همت» همزمان تحصیل و زندگی میکنند و هر بار با ماجرایی تازه روبهرو میشوند. سریال «مدرسه ما» به کارگردانی داریوش یاری، محصول سال 1388 هم درباره دانشآموزان یک مدرسه راهنمایی است که کارهای دانشآموزان باعث ایجاد جنجال و مشکلاتی میشود. شخصیت «کیهان» با بازی علی اوسیوند، معلم جدید ادبیات است که در میانه سال تحصیلی جایگزین معلم دیگری میشود و با ورودش تغییرات مثبتی در مدرسه ایجاد میکند. سریال «مدرسه مادربزرگها» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، تولید سال 1375 از جمله آثار تلویزیونی است که به بحث نهضت سوادآموزی میپردازد. قصه اصلی این سریال در مورد تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی با بازی الهام پاوهنژاد دارند و در هر قسمت ماجراهای جالبی را به وجود میآورند.
فیلمهای انگشتشمار سینما
سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آنها بپردازد به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد.
«جنگ اطهر» اولین اثر سینمایی پس از انقلاب است که در آن به معلم، مدرسه و دانشآموز پرداخته میشود. این فیلم یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کارگردانی محمدعلی نجفی ساخته شد. این فیلم قصه آموزگار جوان و فداکاری به نام اطهر را روایت میکند که وارد مدرسهای میشود و سعی میکند روابط دوستانهای با شاگردانش برقرار کند. رابطه او با یکی از شاگردان به نام فتاح که وضع خانوادگی نامناسبی دارد بیشتر میشود. اطهر در تدارک اجرای یک نمایشنامه توسط دانشآموزان است، اما مدیر مدرسه مشکلاتی برای او فراهم میکند. اطهر میکوشد فتاح را با واقعیتهای سیاسی و اجتماعی جامعه آشنا کند، اما جانش را بر سر هدفش میگذارد.
«خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی را که تولید سال 1365 است، میتوان یکی از موفقترین آثار سینمایی در این حوزه دانست که موفقیتهای بینالمللی بسیاری کسب کرد. این فیلم قصه پسربچهای را روایت میکند که متوجه میشود دفتر دوستش را به اشتباه برداشته است. بنابراین از خانه بیرون میرود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس بدهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک. کیارستمی در این فیلم به ترس دانشآموزان از تنبیه معلمان میپردازد.
کارگردانهای زیادی در مدیوم سینما تصویرگر معلمان بودند، اما تنها برخی از این سریالها و فیلمها در ذهن مخاطبان ماندگار شدهاند. یکی از کارگردانهایی که بیشترین تعداد پرداخت به این قشر از جامعه را در کارنامه کاریش دارد، پوران درخشنده است. این بانوی فیلمساز کشورمان در بسیاری از آثارش کاراکتر معلم دیده میشود صرفنظر از خوب و بد یا درست و غلط بودن شخصیتپردازی که نسبت به آنها صورت گرفته است. فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی»، تولید سال 1366 به کارگردانی این بانوی فیلمساز کشورمان است که با نگاهی متفاوت به دنیای معلمان و دانشآموزان میپردازد.
فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه»، تولید سال 1396 نزدیکترین تجربه سینما در پرداختن به این قشر با کارگردانی پیمان معادی است که قصه اصلیاش به دوران هشت سال دفاع مقدس و اوج بمبارانها مربوط میشود، اما بسیاری از سکانسهای این فیلم در یک مدرسه میگذرد و به نوعی روایتگر وضعیت مدرسهها و تحصیل در آن دوران است.
با این حال به نظر میرسد هنوز فیلم شاخصی درباره مقام معلم در سینما ساخته نشده، در حالی که اهمیت این قشر در جامعه قابل کتمان نیست.
منبع: جوان
انتهای پیام/